طراحی سایت جذاب (تاثیر رنگ های سایت در جذب مخاطب)

تاثیر رنگ در بازدید و افزایش فروش
Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0اشتراک گذاری :

افزایش بازدید و فروش در نتیجه تاثیر رنگ های استفاده شده در سایت

از نظر فروشندگان، خرید کردن در نتیجه هنر جذب مشتری است.اگرچه فاکتورهای زیادی در خرید مشتری موثر است ولی بیشترین تاثیر مربوط به جنبه های بصری است و از بین پارامترهای بصری مهمترین و قوی ترین عامل تاثیر گذار رنگ و استفاده از گرافیک جذاب در طراحی سایت است. ایراوب قصد دارد در این مقاله تاثیر رنگ در طراحی سایت و جدب مخاطب و افزایش فروش را بررسی کند.

از نظر بازاریابان، طراحان وب، فریلنسرها و دیگر حرفه ای های کار گرافیک و وب، درمعرفی یک محصول جدید قبل از اینکه به پارامترهای صدا و مکان پرداخته شود به جنبه های بصری و گرافیکی و خصوصا رنگ دقت می شود.
برای درک این موضوع که چطور رنگ و گرافیک در طراحی وب سایت می تواند در جذب مخاطب و خرید مشتری تاثیر گذار باشد، بسیار ضروری است که رابطه بین رنگ و درک مشتری مشخص شود.
در صورتی که درک مشتری و بازدید کننده سایت توسط رنگ های بکار رفته در سایت، کنترل شود، به عنوان مثال اگر طراح وب بداند که رنگ زرد می تواند خیلی سریعتر مشتری را به خرید ترغیب کند، کارش بسیار بسیار راحت تر و مطمئن تر خواهد شد.
مطالعه و بررسی برخی از وب سایت های موفق در امر فروش در سراسر جهان نشان می دهد رنگ تا چه اندازه می تواند در گرافیک جذاب، جذب مخاطب و ترغیب مشتری به خرید موثر باشد.

رفتار انسان و رنگ

مطالعات زیادی روی این موضوع تاثیر رنگ در طراحی سایت نشان داده است یک رنگ مشخص می تواند در مشتری ها و کسانی که برای اولین بار از وب سایت شما بازدید می کنند، به صورت کاملا خاص عمل کرده و احساس کنند. برخی از رنگ هایی که بسیار تاثیر گذار بوده و باعث می شوند مخاطب احساس خاصی داشته باشد عبارتند از :

  • سفید : اشاره دارد به صداقت ، پاکیزگی ، صمیمیت ، ملایمت و معاصر بود ن چیزی . سفید بهترین رنگ برای بک گراند های وب است . در تجارت سفید رنگ خستگی گیر و انرژی بخش است .
  • سیاه : اشاره دارد به ظرافت ، قدرت ، دلیری ، شهامت ، فریبندگی ، شیطان ، مهارت و باستان . مشکی برای رنگ متن روی یک پس زمینه روشن ایده آل است. این رنگ بعنوان رنگ پس زمینه چشم را خسته میکند .
  • قرمز : توانایی ، هیجان ، احساسات شدید ، سرعت ، خطر و تهاجم . این رنگ از بیننده توجه به خود را طلب میکند . در تجارت بمعنی وام و بدهی است . این رنگ شدید ترین رنگ احساس است و ضربان قلب و تنفس را تسریع میکند .
  • آبی : امنیت ، اعتماد ، مسیولیت پذیری ، سرما ، ایمان ، وفاداری ، وابستگی وجاه و جلال . آبی دومین رنگ عوام پسند است . در تجارت بمعنای ضمانت مالی است .
  • سبز : تندرستی ، فراوانی ، حاصلخیزی ، آزادی ، شفا و بهبودی ، طبیعت ، پیشرفت ، حسادت و خونسردی . در تجارت بیانگر مقام و ثروت است. این رنگ در چشم ها راحت تر از همه دیده میشود .
  • قهوه ای : تاثیر گذاری ، متانت ، توانگری مالی و کمک کننده بودن . قهوه ای رنگ کره خاکی ماست و در طبیعت بسیار فراوان است .
  • خاکستری : صمیمیت زیاد ، اعتبار و نفوذ و عملی بودن . در تجارت بمعنای سنت گرایی است .
  • صورتی : ملایمت ، شیرینی ، ظرافت و زنانگی ، خوب بودن ، بی گناهی و پرورش کودک .
  • بنفش : وقار ، معنویت ، شاهانه بودن ، عیش و نعمت ، دارایی ، اعتبار و نفوذ ، سوگواری و مهارت . در تجارت بزرگ نشان دادن است . بنفش طرفداری از سبک های هنرمندانه است.
  • نارنجی : سرزندگی و شوخی ، لذت و خوشگذرانی ، تعادل گرمایی ، تشویق کردن ، چالاکی و نیرو ، تحمل و بلند همتی.
  • زرد : نور خورشید ، گرمی ، خوشی ، نامردی ، ترسویی و حسادت . در تجارت درخواست از نوع روشنفکرانه است و برای تاکید نیز خوب است . زرد باعث افزایش تمرکز شده ، سوخت و ساز را زیاد میکند و سخت ترین رنگ برای چشم هاست .
  • طلایی : نشانگر گران بودن و پرستیژ است .
  • نقره ای : سرما ، علمی بودن و اعتبار و پرستیژ است .

انواع مشتریان و رنگ

نه تنها هر رنگی نشان دهنده یک رفتار خاصی است بلکه می تواند با مشتریان خاصی ارتباط برقرار کند به عبارتی دیگر تاثیر رنگ بر انسانها متفاوت بوده و ممکن است در برخی از مشتریان و مخاطبان تاثیر متفاوتی از دیگران بگذارد. به عنوان مثال یک رنگ می تواند باعث جذب یک مشتری شود در صورتی که چنین تاثیری را در مشتریان دیگر ندارد.
خریداران ضربه ای : از رنگ های قرمز، نارنجی، سیاه و آبی سلطنتی استفاده کنید. این رنگ ها، رنگ های بسیار رایجی در مراکز فروش کالا و فست فودها هستند.
مشتریان سرمایه: از رنگ های آبی دریا و آبی متمایل به خاکستری استفاده کنید. بسیاری از موسسات بزرگ و بانک ها برای سالیان دراز از این رنگ ها استفاده می کنند.
خریداران سنتی : رنگ رز، آبی آسمانی و صورتی، همه رنگ هایی هستند که به عنوان مثال در فروشگاه های لباس به وفور می بینید.

شرکت های بازاریابی و تبلیغاتی با توجه به احساسات مشتریان و عکس العمل آنها به رنگ های مختلف، طرح و برنامه کاری خود را می ریزند.
قبل از اینکه تم رنگی برای طراحی سایت مشخص شود، طراح وب باید چند سوال را از خود بپرسد:
چرا مخاطبان و بازدیدکنندگان هدف آنها هستند؟
چه احساساتی از مشتری را باید مورد هدف قرار داده و روی آنها کار کنند تا بیشترین تاثیر را بر مشتری بگذارند؟
آیا طراحان وب قصد دارند حس اعتماد و یک خرید خوب را به آنها القا کنند؟
استفاده از رنگ مناسب در مکان مناسب می تواند یک تاثیر بسیار خوب در مشتری و بازدید کنندگان داشته باشد. در واقع مشتریان چه این مسئله را بدانند و چه ندانند توسط ضمیر ناخودآگاه از یک سری رنگ ها تاثیر می گیرند و یک طراح وب نباید هیچ وقت از این موضوع غافل شود.

Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0اشتراک گذاری :

  نظرات


  1. علی گفت:

    سلام بسیار مطلب مفیدی بود. تشکر فراوان

نام :
ایمیل :